Aktualności

BEZPŁATNE REJSY NA WIŚLE W WARSZAWIE

Wystartowały zapisy na bezpłatne rejsy realizowane z budżetu obywatelskiego, podczas których pasażerom towarzyszyć będzie animator-przewodnik. Ruszyły także bezpłatne promy oraz komercyjna oferta stołecznej żeglugi pasażerskiej na Wiśle. Sezon nad rzeką potrwa do później jesieni. A hitem jest nowy, wielki statek – Fisherman, który pomieści aż 250 pasażerów.

„Rzuć wszystko i chodź nad Wisłę – bezpłatne rejsy Stołecznej Żeglugi Pasażerskiej” – to projekt z budżetu obywatelskiego, zgodnie z którym miasto oferuje mieszkańcom 335 bezpłatnych rejsów po Wiśle. Będą to rejsy turystyczno-krajoznawcze – z animatorem, ekspertem w tematyce przyrodniczej, historycznej, ekologicznej i varsavianistycznej.

Rejsy będą się odbywały na różnych jednostkach: od tradycyjnych łodzi drewnianych, poprzez katamarany, łodzie motorowodne, po większe statki i małe motorówki. Niektóre będzie można poprowadzić osobiście, ponieważ nie wymagają specjalnych uprawnień.

Wybór rejsu – brzask lub zachód słońca

Stołeczna Żegluga pasażerska i rekreacyjna z roku na rok cieszy się co raz większym zainteresowaniem. Dotychczas z bezpłatnych rejsów można było cieszyć się najczęściej podczas wydarzeń i imprez plenerowych takich jak Otwarcie Sezonu Letniego czy Święto Wisły. W tym sezonie oferta żeglugowa wzbogacona została o kolejne jednostki i regularne, codzienne spotkania na pokładach wiślanych łodzi.

– Miasto z łodzi i statków wygląda najlepiej o brzasku i o zachodzie słońca. Wtedy też można w pełni docenić nadwiślańską przyrodę. Zrywające się do lotu czaple czy bobry zaznaczające swoją obecność na brzegu – opowiada Jan Piotrowski, pełnomocnik prezydenta m.st. Warszawy ds. Wisły. – Podczas rejsu będzie można poznawać walory nie tylko przyrodnicze, ale także kulturalne życia miasta nad rzeką, teraz i w dawnych czasach – wyjaśnia Piotrowski.

Na bezpłatne rejsy można się zapisywać na stronie rejsy.waw.pl, która została właśnie uruchomiona. W dni powszednie będzie realizowany co najmniej jeden rejs dziennie, a w weekendy przynajmniej 5 rejsów.

Wiślaną ofertę uzupełni rozrywkowa i wycieczkowa oferta rejsów armatorów komercyjnych. Najpopularniejsza trasa to Podzamcze – Gruba Kaśka– Podzamcze. Gruba Kaśka to ujęcie wody w Warszawie i budynek studni miejskiej – jedyny obiekt w Europie położony w nurcie rzeki, wykorzystujący naturalny proces filtracji. Koło pomnika Syreny można wyruszyć z barki Dworzec Wodny Warszawa na bulwar Karskiego lub do plaży koło ZOO i z powrotem. Wieczorami niezapomnianych wrażeń dostarcza rejs w okolice Mostu Siekierkowskiego, skąd można podziwiać panoramę i zachód słońca nad budynkami stolicy.

Wyjątkowym statkiem jest Dar Mazowsza: to największa drewniana szkuta na Wiśle. Może zabrać 12 osób.

Dar Mazowsza na Flis Festiwalu

Wybór statku – prom czy katamaran

Jak co roku będzie można pływać statkami Loewentin (do 50 pasażerów) i Werner (do 12 osób). Nowością jest statek pasażerski Fisherman, który na pokład będzie mógł zabrać aż 250 pasażerów. To największy statek pasażerski pływający obecnie na Wiśle.

Na statku Loewentin (do 50 pasażerów) planowane są codzienne turystyczne rejsy z przewodnikiem od kwietnia do końca września. Podczas każdego rejsu na statku działa punkt gastronomiczny. Najmłodsi uczestnicy rejsu mogą zrobić sobie zdjęcie w zabytkowej sterówce statku, z kapitanem jednostki. Opowieść prowadzona jest w języku polskim i angielskim. Przewidziane są rejsy w języku ukraińskim. Przewodnik dostosowuje opowieść do grupy, obrazując rolę Wisły w historii Warszawy i Polski oraz opowiadając o zabytkach widzianych z rzeki.

Do dyspozycji pasażerów, oprócz pokładów słonecznych, są dostępne dwie kajuty z miejscami siedzącymi oraz stołami. Armator zapewnia kamizelki ratunkowe nie tylko dla pasażerów, ale także dla psów. Pasażerowie mogą wnosić swoje przekąski i napoje.

Fisherman to całoroczny, samowystarczalny katamaran pasażerski dla 250 gości z restauracją na pokładzie. Jego zanurzenie to 60-70 cm. To ważne, bo poziom wody na wodowskazie Warszawa Bulwary podczas suszy spada do takich właśnie wartości. Jednostka wykorzystuje nowoczesne technologie i procesy, by minimalizować wpływ na środowisko naturalne.

Część statków posiada przeszklone zamknięte pokłady, które pozwolą na przyjemne spędzenie rejsu nawet podczas deszczu. Oprócz Loventina dotyczy to jednostek: Panama, Kropka, Kreska, Info Barka, Warsaw by Boat, Werner oraz Wodnik.

– Z każdym sezonem obserwujemy co raz większe zainteresowanie rekreacją na wodzie. W ramach wszystkich działań animacyjno-promocyjnych realizowanych nad Wisłą staramy się poszerzać wiedzę na temat oferty stołecznej żeglugi pasażerskiej. Cieszą także współpraca na rzecz promocji wszelkich aktywności na wodzie. Z radością przyjmujemy deklaracje o udostępnianiu swoich jednostek na realizacje rejsów pro bono, głównie dla dzieci i młodzieży z warszawskich placówek edukacyjnych – podsumowuje Jan Piotrowski.

fot. www.facebook.com/iBarka
Facebook