Aktualności

STARTUJĄ WARSZAWSKIE LINIE TURYSTYCZNE 2025

1 maja wystartuje 16. sezon Warszawskich Linii Turystycznych. Na stołeczne ulice wyjadą zabytkowe tramwaje i autobusy. Na Wisłę wypłyną uwielbiane przez warszawiaków i turystów promy oraz statek wycieczkowy do Serocka, pełną parą ruszy też z Piaseczna kolejka wąskotorowa. Zaplanowano także niespodziankę – 3 maja odbędzie się plenerowy seans na plaży Poniatówka.

Warszawskie Linie Turystyczne od lat cieszą się coraz ogromną popularnością i zainteresowaniem zarówno warszawiaków, jak i gości odwiedzających stolicę. A wszystko zaczęło się w 2009 roku, kiedy zadebiutowały promy, statek do Serocka oraz linia tramwajowa obsługiwana zabytkowymi wagonami. W następnych latach dołączyły do nich – pamiętające dawną Warszawę – autobusy i kolej wąskotorowa.

W tym roku, miłośników WLT czeka kilka zmian i nowinek. – Na początek zapraszamy do kina na plaży – mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego. – W sobotę, 3 maja, o godz. 20:30, spotkajmy się na Poniatówce. To nadwiślańska plaża po praskiej stronie, między mostem Józefa Poniatowskiego, a Świętokrzyskim. Przygotowaliśmy kinową ucztę dla wielbicieli kultowych polskich filmów: „Nie lubię poniedziałków” i „Brunet wieczorową porą” (start seansu o godz. 22:10). Zapewniamy wygodne leżaki, popcornowy poczęstunek oraz wspaniały widok na rzekę i stolicę. Wstęp na wydarzenie jest wolny – zaprasza Katarzyna Strzegowska.

WLT, Prom Pliszka, fot. UM Warszawa

Przeprawy promowe w Warszawie

Na turystyczne szlaki wracają miejskie promy. Przez Wisłę przeprawić się będzie można na drugi jej brzeg w trzech miejscach: promem W1 Słonka – pomiędzy Cyplem Czerniakowskim (pomost pływający) a Saską Kępą (plaża); promem W2 Pliszka z Mostu Poniatowskiego (nabrzeże) do Stadionu Narodowego (plaża); promem W3 Wilga: Podzamcze z Fontannami (pomost pływający) – ZOO (plaża).

Promy będą kursowały w dni wolne: od 1 maja do 30 czerwca, od 1 do 21 września oraz 1 maja i 19 czerwca. W wakacje, od 1 lipca do 31 sierpnia, przeprawy będą działać codziennie.

Promy Pliszka i Słonka zabierają 21, a Wilga 40 pasażerów oraz rowery. Przeprawa jest bezpłatna.

Statek do Serocka, fot. m.st. Warszawa

Statek do Serocka

Na swoich fanów tradycyjnie czeka także statek Zefir, który będzie wypływał z przystani na Żeraniu i kanałem oraz przez Zalew Zegrzyński dopłynie do Serocka. Trasa rejsu prowadzi fragmentem wodnego szlaku Batorego. Dodatkowo statek podpływa pod ruiny starego mostu z 1897 roku, który został wysadzony w 1915 roku przez wycofujące się wojska rosyjskie.

Zefir zabiera na pokład 80 pasażerów. Na statku jest grill oraz bufet z ciepłymi i zimnymi napojami. W Serocku przewidziano czas na odpoczynek na lądzie (ok. 2 h), a następnie powrót do Warszawy. Podróż rozpoczyna się o godz. 9.00, a powrót do Warszawy jest planowany ok. godz. 18.00.

Statek do Serocka będzie pływał od 1 maja do 21 września w soboty, niedziele i święta oraz: 1 maja, 19 czerwca, 11 lipca, 25 lipca, 8 sierpnia oraz 22 sierpnia.

Bilety na rejs można kupić:

  • na stronie internetowej www.bilety24.pl – już od czwartku 24 kwietnia;
  • w Punkcie Obsługi Pasażerów Dworzec Wileński – w czwartki (od 24 kwietnia) w godz. 15:00-18:00 (płatność tylko gotówką).
Warszawskie Linie Turystyczne, kolejka wąskotorowa,fot. ZTM Warszawa

Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa i linia autobusowa 51

Bardzo popularną atrakcją WLT jest także Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa. Jej historia zaczęła się pod koniec XIX wieku, kiedy zamożny warszawski krawiec Eugeniusz Paszkowski zamarzył o kolei z Warszawy do Piaseczna – biegnącej wzdłuż ówczesnego Traktu Aleksandryjskiego (obecnie ulica Puławska).

Zabytkowa kolejka wąskotorowa będzie wyruszała w każdą sobotę (od 1 maja do 21 września) ok. godziny 14:00 ze stacji w Piasecznie. Przejeżdżać będzie przez Zalesie Dolne z zabytkową stacją z lat 30. XX wieku, Głosków, Runów i Złotokłos, by dotrzeć do Tarczyna. W drodze powrotnej zatrzyma się w Runowie, gdzie peron znajduje się tuż przy leśnej polanie. Tam pasażerowie mają czas dla siebie. Można przejść się na spacer do lasu lub zwiedzić pobliski Złotokłos – przedwojenne letnisko, gdzie wychował się Marek Hłasko i mieszkał m.in. Mieczysław Fogg. Czas przejazdu kolejką wraz z piknikiem w Runowie to około cztery godziny.

Do Piaseczna – skąd wyrusza kolejka – można dojechać zabytkową linią autobusową 51, która jest przeznaczona tylko dla pasażerów kolejki. Od tego sezonu autobus będzie odjeżdżać ok. godz. 13:00 z przystanku DS. Riviera 01, znajdującego się w pobliżu stacji metra Politechnika.

Na stację Piaseczno Miasto Wąskotorowe z Warszawy można dojechać również autobusami linii 727 do przystanku Kolejka Piaseczyńska.

Bilety na przejażdżkę kolejką są dostępne na stronie internetowej www.kolejka-piaseczno.pl. Można je także kupić w dniu wycieczki (jeżeli wcześniej nie zostaną wyprzedane online) w kasie na peronie w Piasecznie.

Linia tramwajowa 36, fot. m.st. Warszawa

Linia tramwajowa 36

W nowym sezonie na torach zobaczymy zabytkową i kultową już „36”. Jednak z uwagi na zaplanowane remonty, zmieni się trasa, którą będzie podążać. I tak, od 1 do 25 maja, tramwaje 36 pojadą jak co roku trasą: PL. NARUTOWICZA – Filtrowa – Nowowiejska – Marszałkowska – gen. W. Andersa – A. Mickiewicza – J. Słowackiego – METRO MARYMONT. Natomiast od momentu zamknięcia torowiska na ulicach Grójeckiej i Marszałkowskiej (Tramwaje Warszawskie zaplanowały tam modernizacje), czyli w okresie od 31 maja do 21 września, tramwaje pojadą przez al. Jana Pawła II i dalej ulicami: Prostą, M. Kasprzaka i Wolską do Cmentarza Wolskiego. Wrócą przez Wolską i Skierniewicką.

Od 1 maja do 22 czerwca tramwaje linii 36 będą kursowały w dni wolne od pracy, a od 26 czerwca aż do 21 września już codziennie. Dodatkowe dni kursowania zaplanowano na 1 maja i 19 czerwca.

Na linii 36 będzie można spotkać doskonale znane warszawiankom i warszawiakom tramwaje 13N – tzw. „parówki”, 105Na – nazywane „akwariami” oraz wyjątkowy egzemplarz 102N – ten tramwaj został sprowadzony do Warszawy z Poznania w 2004 roku. Wagony 13N to najbardziej warszawskie ze stołecznych tramwajów – stały się jednym z symboli stolicy. Widać je w wielu polskich filmach i serialach. Zostały wyprodukowane tylko z myślą o Warszawie, w chorzowskiej fabryce Konstal. Powstało ich aż 840.

Warszawskie Linie Turystyczne, tramwaj linii T, fot. ZTM Warszawa

Zabytkowa linia T

Na torach nie zabraknie także tramwajów linii T, które wyjeżdżać będą w wakacyjne soboty i niedziele, od 28 czerwca do 31 sierpnia – oraz dodatkowo 15 sierpnia – w godzinach 12:00-18:00 (co 45 minut). Obsługiwane będą najstarszymi wagonami z kolekcji Tramwajów Warszawskich.

„Tetka” będzie jeździła trasą z Kawęczyńskiej na Koło, a w wybranych kursach pojedzie dalej jednotorową linią przez piękne, zielone tereny na Boernerowo.

Linia autobusowa 100

Przejazd niskopodłogowymi autobusami z przełomu wieków: Jelczem, neoplanem, MAN-em i solarisem, to dla niektórych pasażerów wręcz podróż sentymentalna – były to przecież autobusy ich młodości.

Dodatkowo, podróż „setką” to świetna opcja na zwiedzanie Warszawy – po obu stronach Wisły. A to ze względu na zaplanowaną trasę: DW. CENTRALNY – E. Plater – Świętokrzyska – Prosta – Towarowa – Okopowa – M. Anielewicza – Świętojerska – Bonifraterska – Konwiktorska – R. Sanguszki – Wybrzeże Gdańskie – most Śląsko-Dąbrowski – al. „Solidarności” – Targowa – ks. I. Kłopotowskiego – Wybrzeże Szczecińskie – Most Świętokrzyski – Zajęcza – Topiel – L. Kruczkowskiego – Książęca – Aleje Ujazdowskie – Bagatela – pl. Unii Lubelskiej – Marszałkowska – Koszykowa – T. Chałubińskiego – DW. CENTRALNY.

Wycieczkę autobusem linii 100 można połączyć ze spacerem po atrakcyjnych zakątkach Warszawy. Można nim dojechać m.in. na Stare Miasto, do Parku Praskiego i ZOO, w Aleje Ujazdowskie, czy do Łazienek Królewskich.

W autobusach i tramwajach Warszawskich Linii Turystycznych obowiązują wszystkie bilety z taryfy ZTM. W przypadku pojazdów bez kasowników, bilety są kasowane przez konduktorów – członków Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Na biletach jednorazowych przesiadkowych oraz czasowych konduktorzy umieszczają pieczątkę wraz z adnotacją o dacie i godzinie rozpoczęcia przejazdu.

Warszawskie Linie Turystyczne, autobus linii 100, fot. ZTM Warszawa

Trakt Królewski poleca się na spacery

Od Wielkanocy ulice Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat co weekend zamieniają się w deptak – pomiędzy rondem de Gaulle’a a placem Zamkowym. To doskonała okazja na wiosenny i letni spacer czy przejażdżkę rowerem. W tym czasie autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego kursują objazdami.

Coraz cieplejsza aura i dłuższe dni zachęcają do spacerów. Jak co roku mieszkańcy stolicy i odwiedzający ją goście będą mogli wybrać na miejsce wiosennych i letnich wycieczek Trakt Królewski. Sobotnio-niedzielny deptak będzie funkcjonował do jesieni, a także w majówkę (od 1 do 4 maja), Boże Ciało (od 19 do 22 czerwca) oraz w Święto Wojska Polskiego (od 15 do 17 sierpnia).

Na wszystkich wlotach deptaku będą ustawiane betonowe bariery. Dla kierowców przez cały czas zostanie utrzymany przejazd ulicą Świętokrzyską przez skrzyżowanie z Nowym Światem. Wjazd uprawnionych pojazdów będzie dobywał się ulicami Tokarzewskiego-Karaszewicza lub Bednarską. Na tej drugiej zostanie wprowadzony ruch dwukierunkowy i zakaz zatrzymywania się.

Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat, UM Warszawa

… podobnie jak most pieszo-rowerowy

28 kwietnia 2025 r. mija dokładnie rok i miesiąc od otwarcia mostu pieszo-rowerowego na Wiśle. Chętnie odwiedzana przez mieszkańców i turystów przeprawa od razu stała się kolejną wizytówką Warszawy. W czasie pierwszego roku użytkowania z popularnej „kładki” łączącej ulice Karową i Okrzei skorzystano 3,5 miliona razy, z czego ponad 26 proc. stanowią przejazdy rowerem.

Duży ruch na moście pieszo-rowerowym wynika z kilku rzeczy. Przede wszystkim to funkcjonalne połączenie między dwoma brzegami Wisły. Nowa przeprawa wygodnie i szybko łączy Trakt Królewski ze Starą Pragą. Pieszo można ją przejść w 6 minut, a przejechać na rowerze – w 2 minuty. Ma więc duże znaczenie komunikacyjne – zarówno dla mieszkańców, jak i turystów – które jeszcze bardziej wzrosło po wybudowaniu nowego przejścia dla pieszych na wysokości ul. Karowej.

Nowa wizytówka stolicy to również modne miejsce spotkań. Na długim na 452 metry moście o awangardowym kształcie błyskawicy nie brakuje miejsca na odpoczynek i relaks. Przeprawa została poszerzona na zgięciach – nawet do 16,3 m – tworząc dwa miejsca do odpoczynku. Mieszkańcy i turyści mogą przysiąść na zamontowanych tam siedziskach i podziwiać panoramę Warszawy. Ogromne wrażenie – zwłaszcza po zmierzchu – robią śródmiejskie i wolskie wieżowce. Z mostu można także zobaczyć Zamek Królewski czy Kolumnę Zygmunta z zupełniej nowej perspektywy.

Oznaczony został na nim także – między drugim a trzecim filarem mostu licząc od praskiej strony – Warszawski Południk Zerowy.

Popularność nowego mostu sprawiła, że stał się także miejscem różnych wydarzeń. To właśnie na „kładce” nagrywano jeden z odcinków popularnego programu telewizyjnego „Top Model”. Most „zagrał” także w teledysku do jednej z piosenek Moniki Brodki. Pojawiali się na nim uliczni grajkowie, a nawet biały miś, którego słusznie kojarzyć można z zakopiańskimi Krupówkami.

Most pieszo-rowerowy, fot. C. Warś, UM Warszawa
Facebook