W Polsce zachowały się tylko dwie czynne wąskotorówki, które jeżdżą na rozstawie szyn 1000 milimetrów, Piaseczyńsko-Grójecka Kolejka Wąskotorowa jest jedną z nich. Kursuje na trasie Piaseczno-Tarczyn-Piaseczno liczącej 30 km, z ok. 2,5 godzinnym postojem na ognisko na polanie w Runowie.
Historia tej linii wąskotorowej zaczęła się pod koniec XIX wieku, kiedy zamożny warszawski krawiec Eugeniusz Paszkowski zamarzył o kolejce z Warszawy do Piaseczna – biegnącej wzdłuż ówczesnego Traktu Aleksandryjskiego (obecnie ulica Puławska). Obecnie to Piaseczno Miasto jest stacją początkową, a wąskotorówka jest jedną z atrakcji turystycznych naszego regionu.
POWITANIE WIOSNY – 21, 22 i 23 marca 2025
Nie tylko przyroda budzi się wiosną do życia. Z zimowego snu budzi się właśnie… wąskotorowa kolejka, którą w najbliższy weekend można będzie pojechać na łono natury 😀
Piaseczyńsko-Grójecka Kolejka Wąskotorowa jest jedną z dwóch działających w Polsce wąskotorówek, które jeżdżą na rozstawie szyn 1000 milimetrów. Kursuje na trasie Piaseczno-Tarczyn-Piaseczno liczącej 30 km z postojem na ognisko na polanie w Runowie.
Pierwsze w tym roku kursy wiosenne – 21, 22 i 23 marca – będą miały dodatkowy postój w Głoskowie, gdzie po krótkim spacerze odbędzie się symboliczne pożegnanie zimy. Tak! W planie jest topienie Marzanny!
Kolejny postój planowany jest w siedlisku turystycznym Runów, gdzie będzie można upiec na ognisku kiełbaski (prowiant można wziąć ze sobą lub zamówić przy zakupie biletów). Będzie też szansa przejechania się drezyną ręczną!

Standardowo kolejka przejeżdża przez Zalesie Dolne z zabytkową stacją z lat 30. XX wieku, Głosków, Runów i Złotokłos, by dotrzeć do Tarczyna. W drodze powrotnej zatrzymuje się w Runowie, gdzie peron znajduje się tuż przy leśnej polanie. Tam pasażerowie mają czas dla siebie. Można przejść się na spacer do lasu czy zwiedzić pobliski Złotokłos – przedwojenne letnisko, gdzie wychował się Marek Hłasko i mieszkał m.in. Mieczysław Fogg.
Czas przejazdu kolejką wraz z piknikiem w Runowie to około cztery godziny. Do Piaseczna można dojechać z Warszawy np. specjalną zabytkową linią autobusową 51, która jest przeznaczona tylko dla osób wybierających się na przejazd Piaseczyńską Koleją Wąskotorową.

Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa, zwana też Grójecką Koleją Dojazdową rozpoczęła swoją historię w 1898 roku. Sto lat później powstało Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej, które na początku nosiło nazwę Towarzystwo Restauracji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej. Najistotniejszym powodem, dla którego zebrała się grupa założycielska Towarzystwa, było ocalenie zabytków techniki kolejowej. W Polsce zachowały się bowiem tylko dwie czynne wąskotorówki, które jeżdżą na rozstawie szyn 1000 milimetrów.
Kolejka korzysta z taboru własnego oraz użyczonego przez Gminę Piaseczno. W jego skład wchodzą: wagon osobowy typu Wernigerode, brankard, drezyna motorowa i kilka pomocniczych wagonów towarowych pomocniczych.