Warszawskie Linie Turystyczne – jak co roku – rozpoczynają sezon 1 maja 2024. Z rejsów wiślanymi promami będzie można korzystać bezpłatnie, a w zabytkowych autobusach i tramwajach obowiązują bilety i zniżki Warszawskiego Transportu Publicznego. Osobną taryfę ma całodzienna wycieczka statkiem do Serocka.
Podróżowanie po stolicy Warszawskimi Liniami Turystycznymi cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Od początku działalności WLT z ich oferty skorzystało niemal 2 mln osób. Tylko w zeszłym roku było to 210 tys. pasażerów.
Warszawskie przeprawy promowe
W ofercie Warszawskich Linii Turystycznych są bezpłatne rejsy promami Słonka, Pliszka i Wilga. W czasie wakacji promy będą kursowały będą codziennie, a w czasie roku szkolnego w weekendy. Czyli od 1 maja do 30 czerwca i od 1 do 22 września w soboty, niedziele i dni świąteczne, a od 1 lipca do 31 sierpnia przez cały tydzień.
Prom Słonka przetransportuje pasażerów z Cyplu Czerniakowskiego do plaży na Saskiej Kępie i z powrotem; Pliszka pojawi się między nabrzeżem Mostu Józefa Poniatowskiego, a plażą pod Stadionem PGE Narodowy; zaś Wilga z Podzamcza przepłynie na Pragę do Zoo.
Przeprawa przez rzekę jest bezpłatna. Dzięki promom, na drugi brzeg rzeki można sprawnie przeprawić się z rowerami lub czworonożnymi pupilami. Jednostki pływające zabiorą od 21 (Pliszka, Słomka) do 40 pasażerów (Wilga).
Miejsca przepraw promowych:
– SŁONKA: Cypel Czerniakowski (pomost pływający) – Saska Kępa (plaża)
– PLISZKA: Most Poniatowskiego (nabrzeże) – Stadion Narodowy (plaża)
– WILGA: Podzamcze Fontanny (pomost pływający) – ZOO (plaża)
Młociny z promem Dudek, Inna Bajka w Wawrze
Od zeszłego roku, dzięki projektom z budżetu obywatelskiego, których realizacji podjął się Zarząd Zieleni m.st. Warszawy, w majówkę rusza słynny prom Dudek na trasie Tarchomin – Przystań Młociny.
Dudek będzie pływał codziennie od godz. 9.00 do 19.30.
Prom dostosowany jest do potrzeb osób z trudnościami w poruszaniu się.
Między Plażą Romantyczną w Wawrze a wilanowskim brzegiem Wisły będzie kursował bezpłatny prom Inna Bajka weekendami i w dni świąteczne. Kursy będą się odbywały od 1 maja do 1 września w godz. 10.00 – 18.00. Na pokład można zabierać rowery.
Informacje o Dudku oraz rejsach Stołecznej Żeglugi Pasażerskiej, można znaleźć w okolicy miejsc dobijania promów, na brzegach wzdłuż bulwarów, wypożyczalniach sprzętu i zawsze na profilu Dzielnica Wisła.
Aktywny maj nad Wisłą
Od 1 do 3 maja Dzielnica Wisła zmieni się w stolicę SUPa. Odbędą się bezpłatne szkolenia z pływania na SUPie dla amatorów, którzy rozpoczynają przygodę z deską na wodzie oraz tych, którzy chcą poprawić technikę.
6 maja Towarzystwo Wisła Dla Wioślarzy zaprasza wszystkich chętnych na bezpłatne treningi i podstawy szkolenia na wodzie.
Na praskiej plaży miejskiej będzie można zagrać w ultimate frisbee. Zajęcia współfinansowane są przez Miasto Stołeczne Warszawa i można o nich się więcej dowiedzieć na Facebooku.
Dla entuzjastów gastronomii i muzyki na żywo, nadwiślańska Restauracja Bezkres codziennie serwuje też kameralne występy, a 5 maja wraz z Teatrem Sztuka Ciała.
Wielkie Otwarcie Sezonu Dzielnicy Wisła planowane jest na weekend 25-26 maja.
Wycieczka statkiem do Serocka
Na szlak wraca także statek do Serocka. Będzie można popłynąć nim w całodzienny rejs. W tym sezonie podróż rozpoczyna się z przystani przy warszawskim Żeraniu. Dalej statek płynie Kanałem Żerańskim, a z jego pokładu można podziwiać piękno przyrody.
Trasa rejsu prowadzi fragmentem wodnego szlaku Batorego. W drodze do Serocka statek podpływa pod ruiny starego mostu z 1897 roku, który został wysadzony przez wycofujące się wojska rosyjskie w 1915 roku. W Serocku wycieczkowicze mają dwugodzinną przerwę na spacer lub odpoczynek na plaży.
Zefir zabiera na pokład 100 pasażerów. Każdy pasażer ma zagwarantowane zadaszone miejsce siedzące z dostępem do stolika. Na statku znajduje się grill oraz bufet z ciepłymi i zimnymi napojami.
Rejsy na trasie: Żerań (przystań przy przystanku Cementownia 02) – Kanał Żerański – Jezioro Zegrzyńskie – Serock i z powrotem odbywają się w soboty, niedziele i dni świąteczne od 1 maja do 22 września.
Bilety można kupić online za pośrednictwem strony internetowej bilety24.pl. Sprzedaż prowadzona jest także w Punkcie Obsługi Pasażerów Metro Dworzec Wileński w piątki w godzinach 15.00-18.00 oraz w soboty od 8.00 do 11.00.
Płatność stacjonarna możliwa wyłącznie gotówką. Bilet normalny kosztuje 36 zł, ulgową połowę mniej. Rodziny mogą skorzystać ze specjalnej oferty.
Dzieci przedszkolne oraz osoby starsze niż 70 lat mogą odebrać bezpłatne bilety na stacji metra Dworzec Wileński.
Zabytkowe tramwaje
Od 1 maja na torowiska wyjadą zabytkowe tramwaje.
Wraca słynna linia 36. Trasa prowadzi przez ciekawe i zabytkowe rejony miasta. Tramwaje wyjadą z placu Narutowicza w ulicę Filtrową. Następnie na ulicy Nowowiejskiej miną Politechnikę Warszawską, a na placu Zbawiciela skręcą w Marszałkowską.
36-tka będzie kontynuowała jazdę cały czas prosto ulicą gen. W. Andersa, A. Mickiewicza i J. Słowackiego aż do pętli Metro Marymont. Po drodze na pasażerów czekają widoki na starą zabudowę stacji filtrów, MDM i plac Konstytucji, Ogród Saski czy plac T.W. Wilsona.
Pasażerowie po raz kolejny będą mieli okazję przejechać się legendarnymi pojazdami: szybkobieżnymi „parówkami” czyli 13N, „akwariami” czyli 105N czy też „kanciakiem” – 102N.
„Parówki” to kultowe pojazdy warszawskiej komunikacji. Produkowane przez chorzowskie zakłady Konstal pojazdy wprowadzane były do ruchu w stolicy na początku lat 60., a zjechały z regularnych linii w 2013 roku. Ksywę „parówka” zawdzięczają swojej obłej konstrukcji. Najstarsza 13-stka w warszawskim taborze pochodzi z 1959 roku.
W wakacje 36 będą kursowały codziennie, poza nimi w weekendy. Czyli od 1 maja do 30 czerwca i od 1 do 22 września w soboty, niedziele i dni świąteczne a od 1 lipca do 31 sierpnia przez cały tydzień.
Po ostatnim dzwonku w tym roku szkolnym na tory wyjedzie też weekendowa linia „T” również obsługiwana przez zabytkowy tabor. Linia połączy ze sobą Pragę-Północ i Ochotę. W stronę Pragi wagony pojadą tradycyjnie z placu Narutowicza ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi, Targową. Na Ochotę wrócą trasą W-Z, Marszałkowską i Nowowiejską. Tramwaje miną m.in. Trakt Królewski, Muzeum Narodowe, bulwary wiślane, Muzeum Pragi, Stare Miasto, Pałac Kultury i Nauki, Marszałkowską Dzielnicę Mieszkaniową oraz Filtry.
UWAGA! W związku z prowadzonymi okresie letnim pracami remontowymi na torowiskach, trasy tramwajów 36 i T mogą ulec czasowej zmianie.
Zabytkowy autobus 100
Warszawskie Linie Turystyczne to także gratka dla fanów autobusów. Linię 100 obsługiwać będą jelcz, zabytkowe ikarusy i słynny „ogórek”.
Autobusy linii 100 kursować będą po trasie zbliżonej do zeszłorocznej. Wyruszą z Dworca Centralnego trasą z widokami na Wolę i Muranów, następnie Mostem Śląsko-Dąbrowskim przeprawią się na Pragę, a na zachodni brzeg Wisły wrócą Mostem Świętokrzyskim. Następnie „setka” będzie kontynuować przejazd Marszałkowską.
Ze względu na prośby pasażerów, dodany zostanie przystanek na Muranowie. Po placu Konstytucji będzie to drugi punkt przesiadkowy między liniami WLT. Kurs zakończy się na przystanku początkowym – Dworzec Centralny.
Autobusy linii 100 kursować będą w weekendy i dni świąteczne od początku maja do 22 września, z częstotliwością co 30 i 45 minut. W tramwajach i autobusach WLT obowiązują normalne bilety Warszawskiego Transportu Publicznego.
Inną propozycją na weekend, w sąsiedztwie Warszawy, jest Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa. WLT organizuje pierwszy przejazd 1 maja, a później co sobotę do końca wakacji. W ofercie jest również opcja cateringowa na grilla lub ognisko.
Więcej informacji o Warszawskich Liniach Turystycznych można znaleźć w na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego.
TRASY TRAMWAJOWE I AUTOBUSOWE WLT
Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa i linia 51
Inną propozycją na wycieczkę za miasto skorzystanie z Piaseczyńskiej Koleji Wąskotorowej. Do jej stacji początkowej można dotrzeć autobusem nr 51, jeżdżącym trasą zbliżoną do dawnych trolejbusów łączących Piaseczno z Warszawą. Linię obsługiwać będą zabytkowe pojazdy.
Autobus wyrusza o godzinie 13.00 z przystanku Centrum. Następnie zatrzymuje się przy Metrze Wilanowska (niegdyś tam właśnie zaczynał swoją trasę trolejbus) i dowozi pasażerów do stacji Piaseczno Miasto. Kolejka odjeżdża stamtąd o godzinie 14.00, a powrót zaplanowany jest na 17.30.
Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa uruchomiona została w 1900 roku. Pociąg zatrzymuje się na zabytkowej stacji Zalesie Dolne, Głosków, Runów, Złotokłos a następnie dociera do Tarczyna. W drodze powrotnej – w Runowie – pasażerowie mają czas dla siebie.
Kolejka zatrzymuje się przy malowniczej polance. Pociąg ciągnie rumuńska lokomotywa spalinowa, wagony również wyprodukowano w tym kraju. Do składu często podłączany jest również wagon towarowy z 1914 roku. To niejako przypomnienie, że Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa, dawna Kolej Grójecka, pełniła również ważną rolę towarową.
Bilety można kupić na stronie Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej. WLT organizuje pierwszy przejazd 1 maja, a następnie co sobotę do końca wakacji.
MAJÓWKA Z PIASECZYŃSKO-GRÓJECKĄ KOLEJĄ WĄSKOTOROWĄ