Aktualności

WIELKANOC W WARSZAWIE: NOWY MOST, DEPTAK I TRAMWAJ RETRO

Ma 452 metrów długości, łączy Śródmieście z Pragą, z jednego brzegu Wisły na drugi można nim przejść w 6 minut. Do 5 maja koniecznie wieczorem, by zobaczyć specjalną oprawę świetlną! Nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie został otwarty miesiąc przed terminem i będzie można podziwiać z niego panoramę obu brzegów Warszawy w czasie Świąt Wielkanocnych! Od wielkanocnego weekendu warszawiacy i turyści będą mogli skorzystać także z deptaka na Trakcie Królewskim, a w Lany Poniedziałek na trasę wyjadą zabytkowe tramwaje linii W jak Wielkanoc.

Most pieszo-rowerowy już otwarty

Po dwóch latach od rozpoczęcia prac, miesiąc przed terminem, otwarty został most pieszo-rowerowy w Warszawie. W pierwszym, wieczornym spacerze po nowowybudowanej przeprawie wziął udział prezydent Rafał Trzaskowski i tłumy mieszkanek i mieszkańców stolicy.

– Bez fajerwerków i wstęg. Razem z ludźmi. Po prostu – powiedział prezydent Trzaskowski testując nową konstrukcję nadwiślańską. – Most pieszo-rowerowy już otwarty. Liczę na to, że stanie się on symbolem Warszawy. Będzie służył pieszym i rowerzystom jako miejsce rekreacji, z którego warszawianki, warszawiacy i nasi goście będą chętnie korzystać. O tych walorach warto przekonać się na przykład podczas świątecznego spaceru i zabrać nad Wisłę bliskich. Kto jeszcze nie był – serdecznie zapraszam! – zachęcał prezydent stolicy.

Prace przy budowie mostu rozpoczęły się w styczniu 2022 roku. 28 marca po przeprawie przeszli i przejechali na rowerach pierwsi użytkownicy. Stalowa konstrukcja – rozpięta pomiędzy brzegami Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei – jest gotowa dokładnie miesiąc przed terminem.

Iluminacja, która od wieczoru otwarcia zdobi most, będzie czynna do 5 maja.

Najdłuższy taki most w Polsce

Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.

Nowy obiekt rozciąga się na długość 452 m i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie – dłuższej o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.

Most poza funkcją komunikacyjną, ma także walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych „zagięciach” konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki na Wisłę i Warszawę, a zwłaszcza jej zabytkowe centrum – wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Dlatego specjalnie z myślą o osobach chcących odpocząć konstrukcja została wyposażona w drewniane siedziska. Brak ruchu samochodowego i piękna panorama miasta pozwolą spacerowiczom i rowerzystom na chwilę relaksu.

W kilka minut na drugą stronę

Nowy most znacznie przybliżył lewobrzeżną Warszawę do centrum – fizycznie i symbolicznie. Piesi spacerem mogą pokonać przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą nią w 2 minuty. Po jego otwarciu oraz rewitalizacji ul. Okrzei wraz z ul. Ząbkowską, stanie się on nową osią – praską wersją Traktu Królewskiego.

Do tej pory ul. Okrzei kończyła się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu idący tą trasą w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych, a kierując się dalej wzdłuż ul. Karowej, szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia.

Stara Praga jak nowa

– Most pieszo-rowerowy odmieni również wygląd centrum stolicy – zbliżając do siebie śródmiejskie bulwary z Pragą. Jest to ważny etap projektu Nowe Centrum Warszawy, który podnosi jakość przestrzeni miejskich po obu stronach Wisły. Most pozytywnie wpłynie na funkcjonalność okolicy ul. Okrzei na Pradze. Trwają już prace projektowe, a po ich zakończeniu ulica ta i jej okolice całkowicie zmienią swój charakter – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.

Całe otoczenie ul. Okrzei posiada uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego określający funkcje i wygląd poszczególnych ulic. Będzie tu więcej zieleni, ma powstać również infrastruktura rowerowa oraz nowe – szersze i wygodne – chodniki oraz mała architektura.

Po oddaniu pieszym i rowerzystom mostu, stołeczny Zarząd Dróg Miejskich przystąpi do prac przygotowawczych przy wytyczeniu przejścia dla pieszych przy ul. Karowej. Będzie ono „przedłużeniem” mostu i wyposażone zostanie w sygnalizację świetlną i przejazdy rowerowe. Nowa „zebra” powinna być gotowa do końca wakacji.

Most pieszo-rowerowy został zaprojektowany przez warszawską pracownię Schuessler Plan – na podstawie pracy magisterskiej Małgorzaty Dembowskiej – napisanej pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Sezon weekendowych spacerów Traktem Królewskim

Od wielkanocnego weekendu warszawiacy i turyści będą mogli skorzystać z deptaku na Trakcie Królewskim. Na spacery i przejażdżki rowerowe tradycyjnie dostępne będą ulice Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście – na odcinku pomiędzy rondem de Gaulle’a a placem Zamkowym.

Trakt Królewski to jedno z ulubionych miejsc wycieczek mieszkańców i turystów odwiedzających stolicę. W najbliższych miesiącach znów będzie można w pełni docenić uroki tego miejsca wybierając się na spacer lub wycieczkę rowerową. Podczas weekendów ulice Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście będą zamykane dla ruchu samochodowego.

Zmiany na odcinku od ronda de Gaulle’a do placu Zamkowego będą wprowadzane w każdą kolejną noc z piątku na sobotę. Po raz pierwszy w nocy z 29 na 30 marca. Na zamkniętym dla ruchu odcinku będą mogli poruszać się wyłącznie niezmotoryzowani – piesi i rowerzyści. Podstawowa organizacja ruchu będzie przywracana w poniedziałki przed świtem.

Z weekendowego deptaku będzie można korzystać aż końca października (we wrześniu i październiku na odcinku od Świętokrzyskiej do placu Zamkowego). Trakt będzie udostępniany także w czasie świąt i dłuższych weekendów – m.in. w okresie Świąt Wielkanocnych (do 1 kwietnia), weekendu majowego (od 1 do 5 maja), Bożego Ciała (od 30 maja do 2 czerwca oraz w Święto Wojska Polskiego (od 15 do 18 sierpnia).

Wielkanocny poniedziałek z zabytkowym tramwajem

Zabytkowe tramwaje linii W jak Wielkanoc wyjadą na tory w wielkanocny poniedziałek.
Tramwaje okolicznościowej linii W będą kursowały 1 kwietnia od godz. 12.00 do 18.00. Pojadą z pętli Osiedle Górczewska przez ulicę Powstańców Śląskich, nowym torowiskiem na Wolskiej, by potem skręcić w Skierniewicką i dojechać nią do Prostej i ronda ONZ. Stamtąd przez al. Niepodległości i ulicę Rakowiecką dotrą do pętli Kielecka.

Linię W będą obsługiwały wagony historyczne – dwa klasyczne z lat 40 i 50. XX w. oraz charakterystyczny zielony przegubowiec z 1969 roku, pierwotnie jeżdżący po ulicach Poznania. Kursy będą się odbywały co 40 minut.

W zabytkowych tramwajach obowiązują wszystkie rodzaje biletów ZTM. Skasują je konduktorzy – członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Na biletach jednorazowych przesiadkowych oraz czasowych konduktorzy umieszczą pieczątkę wraz z adnotacją o dacie i godzinie ważności biletu.

We wszystkich wagonach znajdują się również kody QR umożliwiające aktywowanie biletu kupionego w aplikacji mobilnej. Przejazd na podstawie ważnego biletu okresowego (krótko- lub długookresowego) możliwy jest po wcześniejszym jego skasowaniu (aktywowaniu karty) w innym pojeździe komunikacji miejskiej lub w bramce metra.

Wszystkie kursy linii W będą obsługiwane przez pojazdy wysokopodłogowe.

Facebook