DESIGNPODRÓŻE

MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE W REALU I ONLINE

Wielbiciele żywego kontaktu ze sztuką będą mogli znowu odwiedzać Muzeum Narodowe w Warszawie! Gmach Główny w Alejach Jerozolimskich 3 zostanie udostępniony publiczności 12 maja. Pozostałe oddziały MNW – Królikarnia i Muzeum Plakatu w Warszawie, Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim oraz Nieborów i Arkadia – pozostaną na razie zamknięte. Nie licząc oczywiście parków wokół nich, które w większości zostały udostępnione 20 kwietnia.

Nowy regulamin zwiedzania, który będzie obowiązywał od 12 maja, został udostępniony na stronie internetowej muzeum. Siłą rzeczy też o nich piszemy w pierwszej kolejności, dalej można znaleźć informacje o zmianach w planie wystaw czasowych oraz opis wystaw stałych dostępnych po otwarciu MNW.

Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim, na razie można odwiedzać tylko park wokół pałacu

Zasady bezpieczeństwa

Zasady zwiedzania zostały przystosowane do nowych wymogów sanitarnych.
Na terenie MNW – w galeriach, holach, parkach i ogrodach oraz na dziedzińcach – obowiązuje zakaz zgromadzeń. Należy zachować odstęp minimum dwóch metrów od innych osób (wyjątkiem są opiekunowie z dziećmi lub z osobami niepełnosprawnymi). Na terenie MNW mogą przebywać wyłącznie zwiedzający w maseczkach, a przed wejściem należy zdezynfekować ręce. Wprowadzono również ograniczenia w liczbie osób jednocześnie zwiedzających wystawy, a także w korzystaniu z muzealnej szatni, księgarni i wind. Muzeum zachęca do zakupu biletów online oraz płatności bezgotówkowych. Wszystkie materiały edukacyjne oraz audioprzewodniki udostępniono nieodpłatnie na stronie internetowej MNW –
druki i zestawy stacjonarne nie będą dostępne.

Edukacja i wydarzenia

Ze względów bezpieczeństwa w nadchodzących tygodniach działalność edukacyjna MNW będzie prowadzona wyłącznie online, w ramach akcji #niebawemwMNW. Wszystkie stacjonarne lekcje muzealne, oprowadzania i warsztaty, a także imprezy masowe (koncerty, konferencje, wernisaże i spotkania autorskie) zostały odwołane.

W ramach zajęć online prowadzone są m.in. domowe warsztaty dla najmłodszych, interaktywne lekcje z historii sztuki oraz kursy dla maturzystów – maturalne SOS. Pełną listę działań edukacyjnych można znaleźć na stronie MNW.

Godziny otwarcia

Ekspozycje będzie można oglądać od wtorku do niedzieli od godz. 10.00 do 16.00. W poniedziałki muzeum pozostaje zamknięte dla zwiedzających.

Zostanie wprowadzony rotacyjny harmonogram otwarcia wystaw. W środę i sobotę będzie można oglądać zbiory galerii stałych znajdujących się na parterze (Galeria Faras i Galeria Sztuki Średniowiecznej), a w czwartek, piątek i niedzielę wyłącznie ekspozycje na pierwszym i drugim piętrze (Galeria Sztuki Dawnej, Galeria Sztuki XIX Wieku i Galeria Wzornictwa Polskiego).

We wtorki galerie będą otwarte naprzemiennie. 12 i 19 maja oraz 9 i 16 czerwca można zwiedzić wyłącznie galerie znajdujące się na parterze. Pozostałe galerie, umiejscowione na pierwszym i drugim piętrze, będą otwarte 26 maja oraz 2, 23 i 30 czerwca. Aktualne informacje na temat otwarcia poszczególnych galerii znajdują się w regulaminie zwiedzania i na stronie internetowej MNW.

Nowy bilet

W związku z powyższymi zmianami zwiedzającym zaproponowano nowy bilet wstępu, który upoważnia posiadacza do dwóch wizyt w muzeum w ciągu tygodnia. Zwyczajowo, w każdy wtorek bilet wstępu na galerie stałe jest bezpłatny. W celu zapewnienia osobom korzystającym z bezpłatnych biletów dostępu do wszystkich galerii wprowadzony został naprzemienny harmonogram otwarcia we wtorki.

Plan wystaw czasowych

Koniecznością stała się także aktualizacja planu wystaw czasowych MNW. Jako pierwsza – w sierpniu – zostanie otwarta wystawa reporterska „Fotorelacje. Wojna 1920”. To opowieść wojenna udokumentowana zdjęciami zarówno zawodowych fotoreporterów, jak amatorów, świadków wojny polsko-bolszewickiej.

Ekspozycja arcydzieł malarstwa polskiego „Polska. Siła obrazu” została przesunięta na wrzesień. To adaptacja wystawy „Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation (Polska 1840–1918. Zobrazować ducha narodu)”, którą MNW przygotowało we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza dla filii Luwru w Lens. Ekspozycja z dziełami takich polskich twórców jak Matejko, Wyspiański, Gierymscy i Kossakowie, Wyczółkowski, Boznańska, Mehoffer, Malczewski czy Pronaszko była prezentowana we Francji od 25 września 2019 do 20 stycznia 2020 r.

Wydarzeniem roku będzie grudniowe otwarcie Galerii Sztuki Starożytnej w nowej odsłonie. Realizacja innych zaplanowanych na rok 2020 wystaw została odsunięta w czasie.

Sytuacja epidemiologiczna w Polsce jest jednak zmienna, możliwe są więc zarówno dalsze korekty harmonogramu, jak i całkowita rezygnacja z niektórych ekspozycji. – Prezentacja dzieł Anny Bilińskiej, wystawa chopinowska i wystawy czasowe w Oddziałach MNW to projekty, w które włożyliśmy bardzo dużo pracy. Uwzględniając realia, będziemy dążyli do ich realizacji w przyszłości. Dzieła sztuki przetrwały już epidemie starożytności i średniowiecza, wojenną pożogę i rabunki. Niezmiennie cierpliwie na nas czekają i nadal zachwycają swoim pozaczasowym pięknem – podkreśla Łukasz Gaweł, p.o. dyrektora MNW.

WYSTAWY STAŁE

Zaledwie niewielki ułamek zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, wyselekcjonowany przez kuratorów, prezentowany jest w przestrzeni ekspozycyjnej. Obecnie można zwiedzić pięć galerii, dwie kolejne – ze sztuką najdalszą i najbliższą współczesności – są w trakcie rearanżacji.

Galeria Faras im. Profesora Kazimierza Michałowskiego

W latach 60. XX wieku w pobliżu granicy sudańsko-egipskiej ekspedycja archeologiczna z Polski pod kierownictwem prof. Kazimierza Michałowskiego odkryła dobrze zachowane ruiny katedry z VIII wieku. W MNW znajduje się unikatowa na skalę europejską kolekcja 67 malowideł uratowanych z kościoła, który został następnie zalany wodami sztucznego jeziora Nasera, powstałego po ukończeniu budowy Wysokiej Tamy w egipskim Asuanie. Galeria Faras MNW nawiązuje swoją kolorystyką i umiejscowieniem poszczególnych eksponatów do katedralnego wnętrza, oddając jego nastrój.

Galeria Sztuki Średniowiecznej

W półmroku minimalistycznych wnętrz muzealnej galerii światło eksponuje lśnienia złotych zdobień ołtarzy skrzydłowych, obrazów i rzeźb. Powstały od XIV do XVI wieku – pierwotnie w większości były częścią wystroju kościołów. Pochodzą z różnych regionów Polski – ze Śląska, Małopolski, Wielkopolski i Kujaw oraz Pomorza. W MNW znajdują się tak słynne dzieła, jak Piękna Madonna z Wrocławia, Poliptyk Grudziądzki, Poliptyk Zwiastowania z Jednorożcem, Tryptyk z legendą świętego Stanisława Biskupa z Pławna czy monumentalny ołtarz z Pruszcza Gdańskiego, ale też sprzęty liturgiczne, ołtarzyki, obrazy i rzeźby przeznaczone do prywatnej modlitwy. MNW prezentuje najbogatszą i najbardziej różnorodną kolekcję sztuki średniowiecznej w Polsce.

Galeria Sztuki Dawnej

Arcydzieła sztuk pięknych oraz wirtuozeria dawnego rzemiosła spotkały się w jednej muzealnej galerii, oddając przepych pałacu, willi i szlacheckiego dworu, wystrój kościoła i przydomowej kaplicy oraz ilustrując ówczesne wielkomiejskie życie. Monarchowie, wielcy książęta i szlachta otaczali się obrazami i rzeźbami, wyszukanymi meblami, tkaninami i kobiercami, srebrami, majoliką i porcelaną. Były to oznaki luksusu i splendoru, instrumenty pouczenia moralnego, nośniki propagandy politycznej albo przedmioty służące rozrywce. Obrazami liturgii w kościołach, kaplicach i klasztorach oraz dokumentami prywatnej pobożności są zaprezentowane ołtarze skrzydłowe, obrazy i przedmioty kultu religijnego. Galeria jest również ilustracją ówczesnego życia w mieście, działalności miejskich instytucji i jego mieszkańców. Barwną opowieść zamyka podróż do miasta szczególnego dla kultury europejskiej tego czasu – Wenecji.

Galeria Sztuki XIX Wieku

Galeria jest refleksją nad wspólnotą sztuki europejskiej – odzwierciedla bogactwo i różnorodność tradycji oraz historycznych doświadczeń poszczególnych narodów, które swoją tożsamość kulturową budowały na tym samym fundamencie grecko-rzymskiego antyku i religii chrześcijańskiej. Twórczość malarzy i rzeźbiarzy polskich przedstawiono w kontekście wybranych prac reprezentantów innych narodowości. Konfrontacja dzieł twórców z różnych krajów Europy pozwala pokazać wspólnotę ich dążeń artystycznych. Peregrynacje po Europie, wynikające m.in. z konieczności kształcenia w zagranicznych akademiach sztuk pięknych, poszukiwanie malarskich motywów krajobrazowych we Włoszech, Francji czy Skandynawii, udział w międzynarodowych wystawach, wreszcie studyjne wyjazdy do Paryża – wszystko to sprawiło, że większość polskich twórców doskonale orientowała się w aktualnych wydarzeniach artystycznych, dominujących trendach i tendencjach. Układ ekspozycji pozwala uchwycić wzajemne relacje pomiędzy dziełami powstałymi w analogicznym czasie w różnych krajach Europy.

Galeria Wzornictwa Polskiego

W galerii zaprezentowano najważniejsze zjawiska w polskim wzornictwie od początku XX wieku po czasy współczesne. Ekspozycja ilustruje, w jaki sposób myślano o projektowaniu w różnych epokach i środowiskach twórczych – od kręgu zakopiańskiego, Warsztatów Krakowskich, Spółdzielni Artystów „Ład” i modernistów z grupy „Praesens”, poprzez powojenny czas odbudowy, socrealizm, odwilż i poodwilżową nowoczesność, aż do przykładów najlepszego współczesnego designu. Osobne miejsce znajdują w niej zagadnienia związane z projektowaniem przemysłowym, projektami dla dzieci oraz etnoprojektowaniem. Prezentowane są m.in. popularne odbiorniki telewizyjne i radiowe, meble, tkaniny, sprzęt gospodarstwa domowego, zabawki i inne przedmioty codziennego użytku. Realizacje seryjne, jak również projekty, modele i prototypy polskich autorów, które nie zaistniały w powszechnym odbiorze. Całość dopełniają materiały fotograficzne i fragmenty archiwalnych kronik filmowych.

Facebook